Fakkeloptocht (gasterug) in Groningen 15-1-2016

IMG_9708zaterdag 16 januari 2016 15:32

De fakkeloptocht (Gasterug) in Groningen van gisteravond is uitstekend verlopen mede door de uitstekende organisatie van de @Groninger-Bodem-Beweging in samenwerking met een groot aantal andere organisaties. En een primeur van de GBB. De eerste krant die informeert over mijnbouwschade e.d.

FOTOS FAKKELOPTOCHT 15-1-2016

Terecht wordt de krant vol trots gepresenteerd. Ziet er goed ook! Volgende keer verwachten we een uitgebreid artikel over energietransitie en wat je zelf kunt doen.....

Wat u nu al kunt doen is gewoon lid worden van de Groninger Bodem Beweging (GBB) Het lidmaatschap is slechts € 10,00 per jaar. Hier aanmelden.

Redenen voor de demonstratie zijn er genoeg: de onveiligheid in het gebied door de gaswinning. De gaskraan moet dicht(er) om de veiligheid te waarborgen. Het Staatstoezicht op de mijnen (SODM) heeft duidelijk een signaal afgegeven. (maximaal 12 miljard). Info over het SODM vindt u hier.

Daarnaast zijn er grote problemen rond het vaststellen en afwikkeling van de #mijnbouwschade. Sinds 16 november 2015 willen we niet meer spreken over aardbevingsschade omdat dit niet de lading dekt. Denk bijvoorbeeld ook aan bodemdaling en zettingsschade.

Voor het herstel van vertrouwen moet er meer gebeuren. De woningen en gebouwen in het gebied moeten worden versterkt. Niet over 10 jaar, maar zo snel mogelijk. Daarbij moeten duurzaamheid en energieneutraal (nul-op-de-meter) een hoofdrol vervullen. Immers we moeten met z'n allen aan de slag met de energietransitie. Niet klagen over NAM, maar neem zelf nu al maatregelen. Denk na over zonnepanelen of medewerking aan coöperaties. Windenergie. Infraroodpanelen. Palletkachel, Warmtewinninginstallaties. Kortom alle andere vormen van energie die niet op gas, kolen of kernenergie draaien.

In de raadsvergadering van 16 november hebben we ook uitvoering gereageerd op het MJR van de Nationaal Coördinator Groningen dhr. Hans Alders.
Het 10-puntenplan wat is opgesteld vindt u hier.

Eén van de andere punten is ook de waardevermeerderingsregeling die door minister Henk Kamp is geschrapt per 31-1-2016. In de laatste raadsvergadeing hebben we dit zelfs ONBEHOORLIJK BESTUUR genoemd. En die woorden nemen we niet gauw in de mond! Protesteren tegen de afschaffing van deze regeling is een noodzaak. We ondersteunen dan ook van harte de actie ‘Wees Geen Kniepert!’ de handtekeningenactie voor het behoud van de waardevermeerderingsregeling. "Het afschaffen van deze enige vorm van directe compensatie voor al het leed dat de gaswinning veroorzaakt is oliedom. Naast dat het heel erg is voor de gedupeerden is de regeling ook hard nodig om huizen energiezuiniger te maken, waardoor minder gas gewonnen hoeft te worden.” Onderteken hier de petitie!

Een aantal promineten voerden het woord voor en/of na de fakkeloptocht. Met name de speech en de oproep van Annemarie Heite heeft veel indruk om ons gemaakt.
Ik heb een aantal foto's gemaakt tijdens de tocht. Ze zijn openbaar en staan op facebook.

Veel kijk- en leesplez

ier.