2012-gertjan-segersAPR_2542donderdag 07 januari 2016 18:53

Dat zegt de nieuwe fractievoorzitter Gert-Jan Segers in gesprek met RTV Noord. Segers wil dat de regeling wordt voortgezet, de ChristenUnie-leider vindt dat de Staat dit aan Groningen is verplicht. 'Ik vind het onrechtvaardig dat deze regeling zo snel is afgeschaft', zegt hij.

Zonnepanelen
De waardevermeerderingsregeling loopt per 31 januari af. Huiseigenaren in het bevingsgebied kunnen tot die datum een subsidie van 4000 euro aanvragen om hun huis energiezuiniger te maken, met bijvoorbeeld zonnepanelen en dubbele beglazing. (zie ook het andere artikel hierover op onze website)

Doorn in het oog
Het is de ChristenUnie in de Tweede Kamer een doorn in het oog dat deze regeling voor huizen met aardbevingsschade stopt. Volgens Segers wordt daarmee geen recht gedaan aan de materiële en immateriële schade die de Groningers hebben. 'Het minste wat je kunt doen is toch wel de materiële schade vergoeden.'

Ruimhartig vergoeden
'We hebben als Nederland ruimhartig geprofiteerd van het gas in Groningen', stelt hij. 'Het gevoel wat in Groningen leeft is dat Nederland jarenlang geprofiteerd heeft van het Groninger gas. Dit terwijl Den Haag te vaak met de rug naar Groningen toe staat. Als je zó ruimhartig hebt geprofiteerd, zul je ook ruimhartig moeten vergoeden.'

Betalen uit gasbaten
De regeling die voor het Kerstreces werd ingevoerd werd betaald uit de opbrengst van gasbaten. Volgens Segers kan voortzetting van de regeling prima gefinancierd worden uit deze gasbaten.

Reacties op 'De ChristenUnie pleit voor een voortzetting van de waardevermeerderingsregeling.'

Archief > 2016