ChristenUnie presenteert 7-puntenplan ‘Groningen Veilig’

CU Loppersum (34)woensdag 11 februari 2015 11:24

woensdag 11 februari 2015

De ChristenUnie presenteert vandaag een 7-puntenplan onder de titel ‘Groningen Veilig. 7 actiepunten voor een veiliger Groningen'. ChristenUnie-Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber: ‘Wij willen dat het winningsplafond direct wordt verlaagd naar 30 miljard m3 per jaar. Verder moet worden bekeken hoeveel extra verlaging mogelijk is binnen de grenzen van de leveringszekerheid.

Transitieplan

De ChristenUnie pleit ook voor een transitieplan om minder afhankelijk te worden van aardgas uit het Groningerveld.

Dik-Faber: “We moeten snel onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen afbouwen, ten eerste door grootschalige energiebesparing. Daarvoor moeten huizen en gebouwen energieneutraal worden gemaakt en onafhankelijk worden van gas.” Ook moet beter gebruik worden gemaakt van restwarmte uit de industrie en de glastuinbouw en van warmtepompen. Daarnaast is maximale inzet van conversiecapaciteit nodig, zodat geïmporteerd aardgas bruikbaar wordt voor Nederlandse huishoudens.

Behoud Erfgoed

De ChristenUnie vraagt verder onder andere aandacht voor behoud van het erfgoed in Groningen. ‘Wij willen dat de NAM schadeherstel én preventieve versterking van bijzondere publieke gebouwen, monumenten en kerken gaat betalen. Daarbij mag niet alleen de economische waarde een rol spelen, maar ook de culturele.’

Morgen debatteert de Tweede Kamer over de plannen voor de gaswinning van de regering. Dik-Faber noemt die plannen teleurstellend. ‘Er is zo nog steeds geen zekerheid voor de Groningers.’

‘Groningen Veilig. 7 actiepunten voor een veiliger Groningen'.

Reacties op 'ChristenUnie presenteert 7-puntenplan ‘Groningen Veilig’'

Archief > 2015