Raadsvergadering 29 juni 2020 Jaarstukken 2019 Gemeente Loppersum

Gemeentehuis bannerdinsdag 30 juni 2020 11:22

Er is veel werk verzet, terwijl aardbeving en versterking, waarin vaak weer ingespeeld moest worden op nieuwe regels, en herindeling ook tijd kosten. Dank zowel voor jullie als college als voor onze ambtenaren....

De jaarrekening 2019 laat een weliswaar klein, maar toch positief resultaat zien en daar zijn we tevreden over. Wederom heeft de wethouder de hand aardig op de knip gehouden. Onze complimenten. Tegelijk zijn nog een behoorlijk aantal zaken in de gemeenten aangepakt. Scholen gebouwd, koppelkansen van wijkverbetering en verduurzaming bij het versterken gepakt, NPG-gelden (Nationaal Programma Groningen) binnengehaald. Er is veel werk verzet, terwijl aardbeving en versterking, waarin vaak weer ingespeeld moest worden op nieuwe regels, en herindeling ook tijd kosten. Dank zowel voor jullie als college als voor onze ambtenaren.

Enige zorg is er wel als we naar de toekomst kijken. In de raadsklankbord groep was te beluisteren dat er behoorlijk tekorten dreigen in de nieuwe gemeente Eemdelta. (6 tot 9 miljoen euro). Tegelijk zien we vrij hoge woonlasten en belastingdruk vergeleken met het landelijk gemiddelde. Dit betekent voor ons dat de tekorten niet op het bordje van onze inwoners kunnen worden gelegd.

We hebben geen kadernota maar willen de college toch één kader meegeven. Zorg dat ook in de nieuwe gemeente de begroting sluitend is. Zonder een meer dan normale verhoging van de lastendruk. We zijn blij dat de stuurgroep ook aangegeven heeft dat ze zoveel bezuinigingsvoorstellen wil doen dat de begroting kan sluiten zonder lastenverhoging.

Ik wens u daarvoor veel sterkte en wijsheid toe om dit in goed overleg met de andere colleges uit te werken. Met als resultaat een goede start van de nieuwe gemeente Eemsdelta. We kunnen akkoord gaan met de voorstellen en de jaarrekening goedkeuren.

Deze bijdrage van Bé Prins is hier terug te zien en te horen, vanaf 2:08:10