Raadsvergadering 27 mei 2019 Financiën Volkskredietbank (VKB)

jeugdzorg 624x270donderdag 30 mei 2019 12:18

Eén van de belangrijkste spreekpunten in de aanpak van het voorkomen van schulden is voorlichting en preventie. De fractie van de ChristenUnie wil hier graag, evenals de Volkskredietbank, nogmaals aandacht voor vragen.

De VKB schrijft onder het kopje doelstelingen:
“Aandacht voor preventie en nazorg verkleint de kans dat grotere of nieuwe schulden en daarmee samenhangende maatschappelijk problemen (opnieuw) ontstaan. Zie onder 3.3.2.1.”

De Volkskredietbank heeft hiervoor zogenaamde preventieactiviteiten beschikbaar gesteld zoals lespakketten, workshops, cursussen. Deze preventieactiviteiten kunnen tegen een vergoeding door de diverse gemeenten worden afgenomen. De Volkskredietbank heeft in een tabel de resultaten van de afname zichtbaar gemaakt. Opvallend in deze tabel is dat er in 2018 bijna 60% minder preventieactiviteiten zijn afgenomen dan in 2014. De doelstelling was 9% stijging!(...).

Voorzitter de fractie van de ChristenUnie heeft hier de volgende vragen over:

1. Wat is de reden van deze drastische verlaging
  2. Welke (aanvullende) activiteiten gaat onze gemeente voor preventie inzetten.

Wethouder Bé Schollema geeft in zijn reactie o.a. aan dat hij ook voor preventie is, in combinatie met deze dienstverlening dichtbij de inwoners.

Deze bijdrage van Jan van Heerde is hier terug te luisteren evenals de volledige reactie van wethouder Bé Schollema. (vanaf ongeveer 2:03)

Reacties op 'Raadsvergadering 27 mei 2019 Financiën Volkskredietbank (VKB)'

Archief > 2019