Carla Dik-Faber brengt werkbezoek aan Loppersum

IMG_0362zaterdag 10 februari 2018 13:48

Daarna heeft Carla, samen met de fractie van de ChristenUnie Loppersum, gesproken met verschillende maatschappelijke organisaties over de gevolgen van de gaswinning. Mensen die dagelijks werken voor en met bewoners met schade. Schade die niet alleen opgelopen is aan gebouwen, maar vooral ook scheuren in de ziel heeft gemaakt.......

Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie Carla Dik-Faber bracht afgelopen vrijdag een werkbezoek aan Loppersum.

Het bezoek begon met een kijkje bij de Jacobuskerk in Zeerijp. Deze kerk is gebouwd in de eerste helft van de 14e eeuw en er is niet veel aan veranderd in de loop der eeuwen. Een prachtige kerk, die veel over de geschiedenis van de Groningers laat zien. Religieus en historisch erfgoed, waar de provincie Groningen rijk mee bedeeld is.

De gaswinning in Groningen is voor deze kerk en voor veel andere prachtige gebouwen ronduit slecht. Vanwege de veranderingen in de bodem ontstaan scheuren en andere schade aan de, soms wel meer dan een meter dikke, muren.  De ChristenUnie maakt zich grote zorgen over het voortbestaan van deze prachtige, eeuwenoude gebouwen. Vandaar het bezoek aan deze kerk. Toen Carla de eerste keer, in 2013, als Kamerlid naar dit gebied kwam, heeft ze de kerk ook bekeken. Een goed moment om nu, na vijf jaar, opnieuw een bezoek te brengen.

Daarna heeft Carla, samen met de fractie van de ChristenUnie Loppersum, gesproken met verschillende maatschappelijke organisaties over de gevolgen van de gaswinning.  Mensen die dagelijks werken voor en met bewoners met schade. Schade die niet alleen opgelopen is aan gebouwen, maar vooral ook scheuren in de ziel heeft gemaakt. Waardoor het vertrouwen op een goede afloop grotendeels verdwenen is. Waardoor mensen in angst leven en ziek worden van de gevolgen van dit sluipende proces. We hebben een goed beeld gekregen van de problemen na de gesprekken met Stut en Steun, de Onafhankelijk Raadsman en Platform Kerk en Aardbeving. Verder hebben we gesproken over mogelijke oplossingen en kansen om mensen weer een beter (Gronings) perspectief te bieden.
Bijdrage van Margiet Donker-v.d. Vinne (fractieassistent ChristenUnie Loppersum)
Foto's -gemaakt door Ria van Heerde- staan hier rechts op onze website.