Raad 29 januari 2018 Watertakenplan 2018-2022

IMG_4290dinsdag 30 januari 2018 21:45

Goed plan, goed om het gezamenlijk te doen in DAL-verband. We kunnen instemmen met de plannen. Blij met de aandacht voor afkoppelen hemelwater.

We willen nog wijzen op de koppelkansen die er liggen als er ook duurzaam versterkt wordt. Lijkt de moeite waard als de woning toch grondig wordt aangepakt, ook de ontkoppeling van hemelwater mee te nemen. Het zou de moeite waard zijn om te onderzoeken of er niet gelijktijdig met duurzaam versterken een aantrekkelijk ontkoppelingsregeling kan worden aangeboden aan de buurt.

Een tijd geleden is door ons de suggestie gedaan om na het biobakje nu ook na te denken over regentonnen van hergebruikt plastic. Wethouders Schollema zou hierover na denken, hoe staat het met de resultaten van dit denkproces.

Per woning een paar honderd liter opvangen helpt bij wateroverlast. Infiltratiekratten ondergronds bieden een andere manier om tijdelijk een deel van het hemelwater op te slaan en ter plekke af te voeren zodat het rioolstelsel minder wordt belast. Goedkoop of gratis beschikbaar stellen bij eventuele afkoppeling zou overwogen kunnen worden. En tegelijk een kans om de gedachtegang van onze wethouder Schollema een nieuwe impuls te geven. Ook die zouden van hergebruikt kunststof kunnen worden gemaakt.

We horen graag of hij mogelijkheden ziet, en kunnen instemmen met het voorstel.

Bijdrage van Bé Prins is hier ook terug te luisteren.