Raad 27-11-2017 Voorstel Solidariteit Jeugdzorg regio Groningen 2018

jeugdzorg 624x270maandag 27 november 2017 20:54

Nu er geen draagvlak meer is voor de volledige financiële solidariteit moeten we ons uitgangspunt niet uit het oog verliezen. Hulp bieden waar nodig. De jeugdhulp voor de kinderen in de regio mag niet afhankelijk zijn van de woonplaats, en er mogen geen grote verschillen ontstaan in de geboden jeugdhulp vinden wij.

We vinden het jammer dat er geen draagvlak meer is voor de volledige financiële solidariteit op zorg in natura (ZIN) en het Persoonsgebonden budget (pgb) met betrekking tot de Jeugdzorg.

Wat is de werkelijke reden dat een groot aantal gemeenten hebben afgehaakt?

De fractie van de ChristenUnie is overigens nog steeds pleitbezorger vóór de solidariteit van de gemeenten in Groningen.

U schrijft dat in september 2018 de uitslag wordt verwacht van het onderzoek Jeugdzorg waarbij naast achtergrond informatie ook financiële overzichten beschikbaar komen. We zien die gegevens met belangstelling tegemoet. Zodat we ook voor de jaren daarna verantwoorde besluiten kunnen nemen.

Deze bijdrage van Jan van Heerde is hier terug te luisteren.

De reactie van wethouder Schollema hier.